Mina söner lär sig mer matematik av att spela dataspel …

än av att gå i skolan!

Den riktiga sfinxen

Man har mätt förändringar i verbal, spatial och induktiv begåvning bland svenska trettonåringar sedan 1960-talet. Den begåvning som har störst betydelse för prestationer i matematik är den induktiva begåvningen. Aldrig förr har våra tonåringar haft så bra förutsättningar att klara sina matematikstudier som de har nu, om man ser till deras begåvning. Och aldrig förr har de varit så dåliga på matematik.

Vid fem års ålder lärde sig mina dataspelande söner principen för positionssystemet i basen tio. Om det krävs 130 000 experience points för att köpa mega-ultra svärdet, och man har 10 000 experience points, hur länge behöver man då spela innan man kan köpa svärdet? I de nya kursplanerna, Kunskapskraven i matematik för årskurs 3, används formuleringar som ”elevnära situationer” och ”vanligt förekommande sammanhang”, i samma dokument står det sedan att det talområde tioåringar skall behärska är 0-200. Det är en god tanke att den matematik som lärs ut skall vara förankrad i barnens vardag, men det vore bra om man då också tog reda på vilken matematik som förekommer i barnens vardag och inte la sig på en nivå som är många tio-potenser för låg.

Ett återkommande argument mot dataspel är att det är ohälsosamt att sitta stilla. Statens folkhälsoinstitut har sammanställt statistik om barns fysiska aktiviteter, TV-tittande och datoranvändning. De senaste tio åren noteras inga förändringar då det gäller barnens fysiska aktiviteter och heller inga förändringar då det gäller TV-tittandet. Datoranvändningen har däremot ökat markant. Det finns inget statistiskt samband mellan datoranvändning och fysisk aktivitet. Det finns däremot tydliga sociala skillnader, skillnader som har varit bestående under hela 2000-talet. Barn från den lägsta socioekonomiska gruppen ser mer på TV och ägnar sig i mindre grad åt fysiska aktiviteter, medan barn från den högsta socioekonomiska gruppen ser mindre på TV och ägnar sig mer åt fysiska aktiviteter. Det finns alltså ett statistiskt samband mellan fysiska aktiviteter och andra intressen men sambandet gäller TV-tittande inte datoranvändning.

Dataspelsmotståndarna får allt svårare att få gehör för sina ihåliga argument i takt med att de som blir angripna, dvs dataspelarna, blir äldre. De första dataspelarna är numera själva föräldrar och vi har hört dataspelsmotståndarnas alla argument sedan vi var barn. Härförleden var jag på en fest där alla närvarande var föräldrar och där samtalsämnet för kvällen var Minecraft. Alla barn och vissa föräldrar (exempelvis jag) spelar Minecraft. Min nioåriga son vill lära sig programmera så han kan bli som Notch. Min sexåriga son Googlar på engelska ord när han gör sina egna skin, han kan egentligen varken skriva eller läsa vare sig på svenska eller engelska. Bägge sönerna spelar in egna Minecraft-filmer. Vi har huset fullt av sex till nioåringar som diskuterar hur sfinxen (den riktiga) tappade näsan och hur pyramiderna (de riktiga) byggdes.

Familje-sfinx på vår Minecraft-server

Nioåringen pratar om att alla stackar i Minecraft innehåller 64 element, vilket halverat blir 32, vilket halverat blir 16, … Vid fem års ålder lärde dataspelen honom tio-potenser, vid nio års ålder lär de honom två-potenser. Jag har, som lärare, just lärt ut två-potenser till sextonåringar.

Nu har Minecrafts potential i skolan lyckligtvis uppmärksammats. Ny Teknik skriver om ett finskt företag som skall utveckla en pedagogisk variant av spelet. En av de finska initiativtagarna, Santeri Koivisto, kommenterar de utmaningar de står inför på följande sätt:

De flesta lärare är inte så duktiga på datorer, så en av utmaningarna är att göra det så enkelt som möjligt.

6 thoughts on “Mina söner lär sig mer matematik av att spela dataspel …

  1. Tack för tipsen. Länkarna bekräftar det som jag tycker mig ana, detta att dataspel får en allt större acceptans bland exempelvis föräldrar. Om nu bara skolan kunde utnyttja dataspelen på ett förnuftigt sätt, så hade nivån på matematikundervisningen (och annan undervisning) kunnat höjas ordentligt.

  2. Intressant! Jag är själv mattelärare, känner till men har aldrig spelat minecraft. (Har inte tid med spel längre, men brukade nöta Civilization.) Jag har märkt på flera av mina elever att minecraft är en viktig del av deras liv, och att matematik kommer in väldigt naturligt i det spelet (som i många spel). Jag frågade dem om stacks (som du nämde) och de berättade villigt och engagerat om hur man delar dem i två genom att högerklicka. 🙂

    Jag tänker göra matteuppgifter (uppdrag) för minecraft, så om du har några fler exempel på matematik i minecraft tas dessa tacksamt emot.

  3. Var själv fast i Civilization-träsket för väldigt många år sedan. 🙂
    Min 9-åring fastnade väldigt mycket för det där med stackarna, när han förstod att vitsen med 64 var att man kunde hålla på och dela med 2 tills man kom ner till 1. Sedan började han multiplicera med 2 för att hitta mer ”speciella” tal, och när han kom upp till 1024 drog jag det här med kilobyte kontra kilogram, och detta med att i den vanliga världen är 10 en viktig siffra men i datorernas värld är 2 den viktigaste siffran. Annars spelar jag mest på 6-9-årings nivå, så det handlar mycket om antal och volymer. När vi byggde pyramider gjorde vi det dels med vanliga kuber och dels med trappsteg som är hälften så höga som en kub. Så en pyramid byggd med trappsteg blir bara hälften så hög som en vanlig pyramid om de har samma basarea, och vill man att de skall få samma höjd, måste trappstegspyramiden ha ”mycket större” basarea. Detta var obegriplig för de 6-åriga barnen (konstigt nog, ren logik kan man tycka). Sedan har vi exempelvis pratat om det verkligen lönar sig att använda en järn pickaxe då man gräver (vet inte vad mining heter på svenska). Järn är svårare att hitta än sten, men i gengäld går det mycket snabbare att gräva, så på samma tid hinner men hitta mycket mer sten&järn. Jag hävdar att järn är effektivare, mina barn tror inte på mig. Man hade kunnat räkna på det men mina barn är för små. Hur stor andel järn hittar man i snitt då man gräver? Hur mycket snabbare går det att gräva? Osv. Sedan hade man kunnat försöka optimera järnvägsbyggen mm. Jag är osäker på vad som passar på högstadiet (kollade in dig). Blogga gärna om det ifall du kommer på roliga saker att göra med Minecraft. 🙂

Kommentera

