Om

Vi som var barn då datorer började användas på 1970-talet;
som var tonåringar under den digitala revolutionen på 1980-talet;
som var unga då World Wide Web föddes år 1990;
som var de första att göra hemsidor, de första att chatta och de första att spela ett MMORPG.
Vi har en skyldighet att dokumentera den tidsålder då Dom har makten. Så att Våra barn kan få Vår version av historien istället för Deras.

Dom tror att Vi skall le i samförstånd då Dom leende erkänner att Deras barn är bättre på datorer än vad Dom är.
Vi ler inte eftersom Vi vet att:
Deras barn kan inte fritt förfoga över Våra skattemedel, men det kan Dom;
Deras barn har inte full makt över Våra datorer, men det har Dom;
Deras barn är inte svensk skolas huvudman, men det är Dom.

Deras datoranvändning består av sporadiskt mail-skrivande och enklare ordbehandling. Dom använder Våra skattemedel till att begränsa Vår datoranvändning till Deras datoranvändning.

Dom upptäckte Vårt Internet en bit in på 2000-talet och Dom förskräcktes. Dom använde Våra skattepengar till att köpa in slutna plattformar och försökte tvinga Oss att överge Vårt Internet och gömma Våra alster i Deras helhetslösningar.

Dom lät svensk skola stå utanför det moderna samhället i flera decennier. När Dom slutligen nåddes av nyheten om datorn kallade Dom sig moderna.

Dom vill att Vi skall sudda ut Vår historia och låta den digitala historiebeskrivningen börja med Deras ideologi om centralstyrning och kontroll, så att framtidens makthavare kan bli precis som Dom.

Dom tänjer på gränserna i Vår lagstiftning.
Dom tänjer på offentlighetsprincipens gränser då Dom konsekvent vägrar att besvara frågor som handlar om teknik.
Dom tänjer på konkurrenslagstiftningens gränser då Dom påtvingar Oss ett monopol.
Det är Vår skyldighet att tänja på yttrandefrihetens gränser då Vi dokumenterar Deras verksamhet!

4 thoughts on “Om

  1. Tillhör samma generation som du tror jag bestämt. Skön text!
    Det behövs fler som du i skolans värld, som är kompetenta och vågar stå upp mot den kommunala dumheten. Fina mattesidor förresten!

  2. Jag har surfat vilt på google…och letat och letat…och så hamnar jag på en svensk sida för att hitta svaret. Conformal mapping…är kanon. Den sidan slår mina matematik-böcker med hästlängder.

  3. Som student satt jag på mitt korridorrum och försökte rita Möbiusavbildningar, för hand. Det kanske är en miss att man idag inte behöver sitta och fundera på hur det egentligen ser ut, eller, jag vet inte.

    • Hej!

      Det är bara jag som är lite dåligt påläst på konforma avbildningar. Man ska även idag sitta och fundera. … Jag har sett lite trix här och där. Men, jag tycker det var bra att det fanns simuleringar här på nätet. (speciellt när ytorna blir ”konstiga”)

      I min mattebok (priestley) finns inget facit. I min andra bok finns en hel del räkningar men inte så mycket teori.

      Man verkar räkna på lite olika sätt…

      1. Man kan (normalt undviker man det i komplex analys) att gå över till kartesiska koordinater. Ex: y=x+1 ,w=u+iv= f(z)=z*i (eg. endast vridning), =>z=w/i=-i*w=-i*(u+iv)=v-i*u => x=v och y=-u ty z=x+iy och har man y=x+1 så avbildas detta på -u=v+1 dvs v=-u-1…ganska snyggt (från internet, ej hittat i mina böcker)
      2. Sen hittade jag på sidan (komplex tal, geogebra). e^z=e^(r*cos(theta)+irsin(theta))=…=e^r*cos(theta)*[cos(r*(sin(theta)+isin(rsin(theta)…om jag nu räknat rätt. Detta har jag inga känsla för. Men din simulering hjälpte eftersom z även kan vara en cirkel med medelpunkten var som helst.
      3. Det verkar finns många andra metoder…schyssta metoder.
      ex.
      Normalt sett kanske man är intresserad av att lösa potentialproblem etc…Jag vet bara att jag har ett berg av komplex analys framför mig. ..Sen kanske man kan gå på flygplansvingar och räkna på dem.

      Vet du om det finns någon jättebra bok på komplex analys. (inte för hög nivå där man har blandat in topologi och integrationsteori)….dvs inte mer än det som står i priestley. Vad hade du för bok?

      Jag skulle gärna vilja lära mig jättemycket om komplexa tal…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s